
 
 

Media Coverage of the 15 October Presidential Election in Azerbaijan 
Report n.2 

17 September – 8 October 2008 
Composed by the Institute for Reporters’ Freedom and Safety 

 
 
Baku, 11 October - Institute for Reporters` Freedom and Safety, an independent, non-partisan 
Azerbaijani NGO dedicated to freedom of expression and the media, has been systematically 
monitoring media coverage of the 15 October presidential election. IRFS seeks to evaluate the 
mass media’s performance in providing objective and balanced coverage of the candidates and 
their platforms so the citizens of Azerbaijan can make well-informed choices at the ballot box.  
 
The project’s findings are determined through a well-defined and rigorous methodology and are 
not intended to support any one candidate or political party, but the integrity of the media 
environment as a whole during the campaign season. This project is conducted with support from 
MEMO 98, a Slovak media monitoring organization. Within the framework of this support, a 
MEMO 98 consultant provided training and consultancy to help IRFS in conducting its media 
and elections-focused project, and analyzing the broadcast and print media. 
 
Since 15 August, IRFS has been monitoring seven TV channels1 and four newspapers2. The 
monitoring team has been analyzing TV programming and daily newspapers, and assessing 
findings on the time or space allocated to all candidates running in the election, as well as the 
time/space allocation given to other political actors (including those who chose not to participate 
or to boycott the election). The tone of the coverage is also being evaluated. Quantitative 
analysis measures the total amount of time devoted to monitored subjects on all programming 
between 6 p.m. and midnight. Qualitative analysis evaluates the tone in which the monitored 
subjects have been portrayed – positive, neutral or negative. While the monitoring focused on 
prime time (daily from 18.00 till 24.00), the enclosed charts show only coverage of candidates in 
the prime time news. 
 
This is the second report released prior to the 15 October presidential election.3 While the field 
of seven candidates offered voters a choice, this election campaign was far from competitive 
given the lack of a vibrant political discourse and meaningful pluralism. The incumbent 
president refrained from conventional campaign discourse, including his decision not to 
participate in televised debates between candidates personally. The democratic deficit thus 
created in the campaign environment by other candidates` lack of opportunity to directly address 
questions and comments to the incumbent President on his performance in office was 
compounded by the general absence of critical mass media posing such questions in its reporting.  
 

                                                 
1  ANS, ATV, AZTV (State TV), ITV (Public TV), Khazar, Lider and Space.  
2  Khalg, Azerbayjan, Zerkalo and Yeni Musavat. 
3  To date, monitoring has taken place over two periods, 15 August – 12 September (the first monitoring 
 period) and 17 September – 8 October (the second monitoring period).  



The low key character of the campaign and the absence of competitiveness could have been created also 
due to the decision by several opposition political leaders to boycott the election. In result, the incumbent 
President faced a group of candidates from smaller, lesser-known political parties.    
 

• Public TV reduced its reporting on the incumbent’s activities and it also allocated 
some news coverage to other candidates.  

• State TV and most of the private TV channels demonstrated bias in favor of the 
incumbent President – both in tone and amount of allocated coverage. 

• Of the monitored TV channels, ANS provided most diversity in its news programs 
concerning the coverage of candidates 

• Print media offered a greater diversity of views than television 
 

Mass media’s crucial role of offering citizens information they need to make well-informed 
choices in their lives is most clearly demonstrated during elections. People often decide their 
vote on what they learn from the mass media. What the media reports, then, is an important part 
of the electoral landscape. Balance and fairness of media coverage of political parties, 
candidates, and issues is an important part of the level playing field required for genuinely free 
elections. While all media should offer responsible and fair coverage, it is especially incumbent 
upon state media, which is financed by all of a country’s citizens, to provide unbiased coverage.  

 
Summary of Findings 
 
Public TV fulfilled its legal obligation to allocate free airtime to all candidates who have 
participated in the program “Khalq Sechirir” (the People Vote) aired three times a week. In 
comparison with the previous monitoring period, Public TV reduced its reporting on the 
incumbent’s activities and it also allocated some news coverage to other candidates. However, he 
still received much more coverage than the rest of his contestants. Since the commencement of 
the official campaign, President Ilham Aliyev received 14 minutes and 18 seconds on Public 
TV’s news programs. 75.6 per cent of this coverage was assessed to be positive and 24.4 per cent 
neutral in tone. By comparison, the next most covered candidate – Fazil Gazanfaroglu – received 
only 1 minute and 42 seconds, which was mainly neutral in tone. All other remaining candidates 
together received 5 minutes and 19 seconds. Public TV thus did not provide equitable news 
coverage for all candidates.  

 
State TV AZTV is no longer under legal obligation to allocate free airtime or to create equal 
conditions for all candidates. It showed its overwhelming support to the incumbent President 
who received as much as 14 hours, 38 minutes and 27 seconds during the news in this 
monitoring period. This coverage was exclusively positive or neutral in tone. By contrast, all 
other candidates together received only 49 seconds of such coverage, assessed mainly as neutral 
in tone. In particular, decrees are read in their entirety on the AZTV news, often while a picture 
of Ilham Aliyev is shown on the screen. Some of these decrees are quite lengthy, for example on 
27 September AZTV allocated over 7 minutes to the reading of a decree on the president’s 
decision  to give awards to prosecutors and  prosecutor office employees, and on 4 October 
AZTV allocated nearly 5 minutes for the reading of a decree about rewarding education 
employees. In addition, throughout this monitoring period, Aliyev most often portrayed on 
AZTV in ceremonial events and committing acts of charity. To be specific, significant amounts 
of time are allocated to coverage of Aliyev’s visits regions throughout Azerbaijan, his 
participation in events like Iftar, his opening of objects like an airport in Lankeran, and the 
giving of awards and prizes, like a car to a handicapped veteran from the World War II.  
 



On the 5 October edition of “Hefta” (Week) on AZTV all of the names of the candidates are 
listed and their pictures are each shown for three to five seconds. However, the moderator 
explicitly stated that Ilham Aliyev is in a better situation and is ahead of the other candidates 
because of the work he has done over the past five years.  

In the three weeks of monitoring, IRFS did not find big differences between the monitored 
private broadcasters` portrayal of the candidates – most of them adopted a similar approach to 
AZTV and devoted the bulk of their news coverage to the incumbent President.  

Lider TV, one of the private channels with nationwide outreach, allocated 1 hours, 16 minutes 
and 58 seconds to the incumbent with an exclusively positive tone. In contrast, all other 
candidates received a combined total of only 37 seconds, with this coverage mainly neutral. 
Space TV, another nationwide private broadcaster, allocated the incumbent 42 minutes and 20 
seconds of its primetime news coverage, which was overwhelmingly positive in tone. In 
comparison, the channel completely ignored other candidates who received 0 seconds. ATV 
allocated 1hours, 2 minutes and 30 seconds of its primetime news coverage to the incumbent, 
with an overwhelmingly positive slant. Khazar TV allocated slightly less coverage to the 
incumbent - 28 minutes and 54 seconds, which was once again mainly positive. The next most 
covered candidate – Hafiz Hajiyev - 42 seconds of mainly neutral primetime news coverage.  

Only ANS provided all candidates with an opportunity to present their views on different issues 
in the framework of its news program Khabar. Overall, however, the channels also provided the 
bulk of its news coverage to the incumbent president - 39 minutes and 9 seconds. This coverage 
was mainly neutral or positive in tone. By comparison, Igbal Agazadeh received 5 minutes and 6 
seconds of coverage that was split in tone nearly 50/50 between neutral and positive.  

None of the monitored TV channels provided any coverage of those political leaders who 
decided to boycott the election – as such, viewers were not given an opportunity to better 
understand what the motivation behind such a decision was.  

Monitored newspapers offered a greater diversity of views than television.  

Both monitored state newspapers, Azerbayjan and Khalg, adhered to their legal obligation to 
allocate free space to candidates. Outside of the free space, however, President Aliyev received 
the bulk of the coverage devoted to candidates with 78% of space allocated to him in Azerbayjan 
and 87% in Khalg. As before, nearly all of the coverage in both newspapers was related to his 
activities as incumbent President. There was extensive coverage of ceremonial acts including 
trips to the regions, opening ceremonies for factories and sports complexes and the giving of 
“gifts” and “prizes” including cars. All of the coverage was positive. 
 
Khalg allocated 194 square centimeters to positive coverage of the ruling “Yeni Azerbaycan 
Party” rally in support of Ilham Aliyev on September 17. Most of this space was occupied by 
pictures of high-ranking officials participating at the rally, with people carrying pictures of Ilham 
Aliyev in the background. Azerbayjan did not cover the event, and neither Khalg nor 
Azerbayjan allocated space for coverage of any other events conducted by other candidates in 
the election. 
 
Both Zerkalo and Yeni Musavat newspapers continued to give highly diversified coverage of the 
participants in the elections, however Zerkalo actually allocated a slightly greater percentage of 
space focusing on election candidates to Ilham Aliyev during this reporting period than it did 
previously.  
 



Yeni Musavat allocated the most space to Igbal Agazade – 53%.  In fact, Agazade’s speech from 
Public TV was even published in Yeni Musavat. In contrast, several other candidates, like Fuad 
Aliyev and Haifz Hajyev, were most commonly referred to in opinion columns.  
 
More of the references to Ilham Aliyev were negative than positive in Yeni Musavat, but 
candidate Haifz Hajiyev received 100% negative coverage in this newspaper. The coverage of 
Igbal Agazade and boycotting Musavat Party leader Isa Gambar were almost 100% positive.  
 
Zerkalo maintained its manifold allocation of space of candidates in the presidential elections, 
although there seemed to be a stronger preference for Ilham Aliyev during this monitoring 
period. For example, on 7 October Zerkalo allocated an entire page (2146 square centimeters) to 
an analytical article to Ilham Aliyev’s work as incumbent president. The article written by a 
parliamentarian was positive and accompanied by large portrait of Aliyev (436 square 
centimeters).  
 
 
Conclusion 
 
It became apparent that several disturbing trends in the way the Azerbaijani mainstream media 
covered candidates unveiled by the IRFS monitoring are not the result of short-term anomalies, 
but appear to reflect genuine trends in Azerbaijani media. These trends include the fact that the 
monitored media neglected to offer opposition with any significant airtime and opportunities to 
challenge the political opinions of the current establishment.  Furthermore, contrary to its public 
mandate, the State-funded media failed to grant opposition significant airtime to express its 
political views. The results confirm that the Azerbaijani media in general still does not serve as a 
forum for the exchange of opinions, public debate, investigation and commentary that would 
offer the public fully informed, analyzed and assessed views of persons seeking elected office. 
This situation has made it very difficult for Azerbaijanis to get accurate and unbiased coverage 
of candidates.  
 
 

 

 


