
Georgia’s News Media: Polarized and Politicized 
  

A report on the state of free speech and press freedom  

  

By Ronald Koven and Tatiana Vaksberg 

      for the World Press Freedom Committee (WPFC) 

      and the Centers for Pluralism, affiliated with the Institute for Democracy in Eastern Europe  

  

There seem to be no impartial independent news media in Georgia, although there is a handful of 

news outlets that aspire to the level of professional news standards in established democracies. 

Such outlets seem unable to manage such evenhandedness, however, because of the radical 

polarization of Georgia’s political life between supporters of the government of President 

Mikheil Saakashvili and his opposition. 

  

The few news media outlets that try to be impartial are more or less forced into an oppositional 

stance by the government’s attitude of “You are with us or against us, and there is no in-

between.” Opposition leader Bidzina Ivanishvili, Georgia’s wealthiest man (reportedly worth 

$6.4 billion), may mirror that attitude. He recently made a threatening statement to the effect that 

if the opposition wins the forthcoming general elections, journalists in pro-government outlets 

can expect to be punished if they keep working as they now do.  

  

Thus, journalists and outlets that have sought to be professionally balanced have been forced 

willy-nilly into one camp or the other. 

  

Another overwhelming impression of a weeklong mission to Georgia to assess the state of free 

speech and press freedom in Georgia in advance of the elections, now set for Oct. 1, was that in 

the small country’s tiny political class of perhaps a couple thousand persons -- including media 

leaders, NGO activists and lawyers – everyone is so inextricably interrelated that notions of 

conflict of interest or nepotism make no meaningful sense. That very intimacy poisonously 

personalizes the political feuds. 

  

Shorena Shaverdashvili, head of the Liberali news group, the leading would-be independent 

outlet, said: “The government’s leaders, including Saakashvili, they are all old friends. We know 

them well. Sure, we still see them, but we just can’t hold an honest conversation with them 

anymore.”  

  

We asked political talk show host Eka Beridze, who had just switched to the pro-opposition TV9 

channel (owned by opposition leader Ivanishvili’s wife) from another opposition channel why 

she made that move. She said one reason was because her husband is the general manager of her 

new station. On the pro-government side, Tamara Chergoleishvili, editor-in-chief of the slick 

newsweekly Tabula unblushingly said her positive analysis of the ruling party’s election 

prospects is based on what her husband tells her. As head of the President’s National Security 

Council, he is privy to its intelligence. 

  

A major factor in Georgia’s polarization appears to be as much the reactions to President 

Saakashvili’s self-aggrandizing governing style as to his government’s policies. Even his 



opponents admit that in the first years in power after the “Rose Revolution” of 2003, his 

government did much to reform Georgian society – rooting out pervasive petty police corruption 

and bribe-taking and eliminating routine bureaucratic red tape that made a hassle of the daily life 

of ordinary citizens. 

  

We spent a full week, 30 July-5 August, conducting detailed interviews with some 25 editors, 

journalists, academic journalism teachers, Georgian NGO activists, and foreign NGO and 

diplomatic observers. (See list of interviewees, Annex 1.) We concentrated our interviews in the 

capital of Tbilisi, home to a third of Georgia’s population of 4.5 million. But we also visited a 

provincial radio-TV in Gori, hometown of Georgia’s best-known son, Stalin, and a frontline 

outpost in the 2008 war with Russia over the breakaway region of South Ossetia.  

  

We undertook our mission for the Centers for Pluralism, affiliated with the Institute for 

Democracy in Eastern Europe, and the World Press Freedom Committee. But our conclusions 

are our own and do not necessarily reflect those organizations’ views. 

  

To understand the context of our findings, it should be noted that the outcome of the Oct. 1 

parliamentary elections seems uncertain. An opposition victory in a free and fair vote seems 

quite possible. There have been several very contradictory public opinion polls. 

  

There has been a major struggle over the public’s access to TV news -- by all accounts, the main 

source of information for some nine-tenths of the population, especially in the provinces. Print 

press circulations are tiny and seem to have limited influence beyond the political class itself. 

Thus, the major politico-media story of recent weeks has been three governmental seizures of up 

to 100,000 satellite dishes that pro-opposition cable TV outlets were preparing to distribute 

nationally to get their messages across beyond the capital. The government justified those 

seizures on grounds that the dishes to be given out for free or on a very cheap subscription basis 

were illegal vote-buying, under Article 160 of the penal code – a view contested by independent 

NGOs and the media outlets trying to provide balanced coverage. The Tbilisi City Court upheld 

the seizures, ruling in favor of a finding by the State Audit Office that the dishes were vote-

buying by opposition leader Ivanishvili and fining him more than the equivalent of $75 million 

(halved on appeal) – an outcome that Georgian lawyers say is typical in a judicial system with no 

independent courts. There are plans to appeal the case to the European Human Rights Court in 

Strasbourg. 

  

It is also hard to assess the general population’s perception of the state of the economy. Tbilisi is 

full of high-profile new construction with striking, sometimes questionable, modern architecture 

sponsored both by government and private sources. One of the most prominent buildings is a 

gleaming new central Orthodox basilica funded by opposition leader Ivanishvili when he still 

backed President Saakashvili. Yet, despite all the glittering new buildings, visits we made to 

Tbilisi’s huge flea market showed that there is a very large underclass trying to survive by selling 

very poor goods, lots of them obviously family possessions. (Per capita income was nearly 

$5,000 in 2011, according to the World Bank. Eastern Georgia, centered on the capital, is more 

prosperous than western Georgia.) 

  



Another major source of tension in Georgian society, clearly reflected in the media, is the role of 

the Orthodox Church, to which 84% of the population belongs, at least nominally. President 

Saakashvili is known to be secular and reputedly anti-clerical, but he has been wooing church 

authorities, while tolerating strong criticisms of the clergy on the public TV channel. The 

religious tensions seem linked to a widely held perception that Georgia’s Orthodox Church 

remains very close to neighboring Russia’s Orthodox Church, despite Georgia’s recent war with 

a Russia, whose government dotes on its clerical alliance. A number of interlocutors said that 

criticism of the Georgian Orthodox Church is the main taboo for the media, yet such criticisms 

crop up regularly in media commentary.  

  

Our contacts with ordinary Georgians showed that there is clearly a strong revival of religious 

practice. Political talk show host Davit Kikalishvili on Georgia’s leading TV channel, pro-

government Rustavi 2, says criticism of the Orthodox Church is justified for corruption, 

penetration by Soviet-era KGB agents, and for being generally out of touch with the evolution of 

society. But he says he avoids the subject because “there are several very religious persons on 

my staff; I don’t want problems with them.” Yet, another talk show host, David Paitchadze of 

Georgian Public TV, says he prides himself on providing a platform for critical views of the 

Church.  

  

The press includes a xenophobic fringe, led by the chauvinistic weekly Asaval-Dasavali, whose 

main target is the Armenian minority of about 6%. Neighboring Armenia is a traditional rival, 

whose historic relationship with Russia as its protector has elicited popular paranoia. But more 

traditional hate themes like anti-semitism are not expressed in Georgia’s xenophobic press, 

according to our interlocutors. Liberali editor Shaverdashvili says the government is very adept 

at exploiting the ambient xenophobia. 

  

Surprisingly, media allegations of high-level corruption connected to the numerous public works 

projects are not taboo. There has been much media and political criticism of President 

Saakashvili’s costly transfer of the national parliament from Tbilisi in the west of Georgia to 

Kutaisi, the centrally located second largest city, over three hours away via a sinuous mountain 

road. Saakashvili presents this as a decentralizing measure, restoring regal functions to the 12th 

Century capital, where he recalls that his distant predecessor, King David the Builder, 

established the seat of a united Georgia. Analysts we consulted noted that the move also draws 

Parliament away from the modern capital of Tbilisi, home to the core of the President’s political 

and media opposition. Editors of Tbilisi’s economically weak print outlets say they will have 

serious trouble sending reporters to cover the distant Parliament and that the new building’s press 

facilities are far less convenient than before – deliberately so. 

  

Official secrecy over the cost of the futuristic parliament, designed by a Spanish architect with an 

overarching Star Trek-style glass bubble dome, illustrates how the authorities ignore the 

country’s laws when it suits them. Editors said the press finally managed to get a realistic 

estimate of the costs of over $100 million (more than doubling the $37 million first bruited by 

parliamentary sources) but that attempts to pin them down through Georgia’s Freedom of 

Information law were ignored -- as are Georgia’s other good free speech/press freedom laws and 

constitutional guarantees when the government finds them inconvenient. (See Annexes 3/4, 

relevant Constitutional provisions and the Freedom of Expression Law.) The FOI law provides 



that requests must be met within a week. But the new parliament building was financed by a 

presidential fund whose operations the government holds secret. The construction contract went 

to Magi Style, a building company controlled by the Chairman of the Georgian National 

Communication Commission, Irakli Chikovani, and the head of the dominant TV advertising 

production firm, Giorgi Gegeshidze.  

  

Perhaps in part in response to international pressures in a country that belongs to the democratic 

club of the Council of Europe and aspires to membership in the European Union and NATO, the 

official rhetoric of democracy is well-honed. But democratic practices are either ignored or 

poorly understood in a country subjected for centuries to Tsarist and Soviet authoritarianism.  

  

The government has been experimenting with “soft authoritarianism,” according to journalism 

teacher Nino Daniela. Journalists are not jailed nowadays, but they are harassed and routinely 

denied access to public events like President Saakashvili’s provincial political rallies. (Lack of a 

“sunshine” law making open public access to meetings of governing bodies the norm is the 

major hole in the panoply of Georgia’s formally exemplary freedom of expression legislation, 

says Lia Chakhunashvili, deputy chief of IREX Georgia.) Journalists complain of police 

manhandling and of being surrounded by mysteriously organized flash mobs of ten or a dozen 

young men who prevent coverage with persistent harangues of hostile questions about their 

professional qualifications. Editors say tax audits of publishing houses regularly follow articles 

the government deems unfriendly.  

  

It is not at all clear that an opposition-led government would create a better atmosphere than 

today’s for news media. When we asked Rustavili 2’s Kikalishvili what he thinks would happen 

to him if the opposition wins, he unhesitatingly said, “I’ll lose my job.” By contrast, when we 

asked the same question of Ilia Kikabidze, Director of Maestro TV, the leading opposition cable 

channel, he said the station, now losing money and heavily subsidized by private donors to 

survive, would become very prosperous. 

  

Ivanishvili was recently quoted addressing pro-government journalists: “It is my request and 

public demand to you to change your position until after the election and carry out your duties 

appropriately. Do not take part in violence and be objective. If not, when we come to power, it 

will be difficult for you to keep your place in society since Georgians already feel frustration 

with many journalists.” 

  

Another sensitive topic for the media has been the widespread view that Saakashvili recklessly 

provoked Russia into Georgia’s militarily disastrous war over South Ossetia (called Tskinvali by 

the Georgians) – a subject of hot public debate. Russian President Vladimir Putin may have 

unwittingly given Saakashvili an electoral boost when he recently admitted offhandedly that he 

had planned the war all along.  

  

The accusation that opposition leader Ivanishvili is a Russian puppet is another major sensitive 

media topic. His fortune is based on a 1% ownership of Gazprom, Russia’s government-

controlled energy monopoly, and other Russian properties. He gave up his Russian citizenship to 

conform with Georgian law and has been selling off his Russian holdings (on suspiciously 

favorable terms, pro-government media say). In his public pronouncements, he says he will work 



to get back South Ossetia and Abkhazia, the other Russian-backed breakaway province, but he 

also stresses that he is better placed to deal with Russia than Saakashvili. Ivanishvili’s creation of 

a coalition of six parties, called the Georgian Dream, was a major feat. Yet, it is not altogether 

clear what holds its member groups together besides rejection of Saakashvili.   

  

Observers contend that the weakness of independent print press is at least partly because of 

government intimidation of businesses tempted to advertise -- and to the breakdown of the postal 

distribution system since Soviet times, when mail subscriptions were a major source of 

circulation. The government could surely fix that breakdown if it had any interest in helping 

circulation. By banning street hawking of newspapers away from official kiosks owned by 

businesses close to the government, the authorities have shown they have no interest in helping 

the print press that way. According to George Tevdorashvili, editor of one of Georgia’s largest 

circulation publications, the weekly Kviris Palitra, President Saakashvili has in fact publicly 

discouraged government offices from buying the press, which he says he does not read. He has 

said three times in the past 18 months that subscriptions at public expense are unnecessary. 

Tevdorashvili says official subscriptions were canceled and that there has been a general 

circulation decline of 35%.  

  

Print press wages are low. The journalists trade union is seen as weak and as an official puppet. 

There are a number of university journalism training programs -- generally considered poor or 

irrelevant. The main state university has some 600 journalism students, for whom there are only 

a handful of media job openings.  

  

Attempts to create a self-regulatory system to promote professional standards have produced 

limited results. Only 213 journalists are listed as adhering to a two-year-old group that produced 

a widely touted Georgian Charter of Professional Ethics. (See the Charter text, Annex 5.) 

Journalists join the Charter group on a personal basis and agree to accept a complaints procedure 

that has adjudicated 13 cases in the past year, censuring the journalists in six of them. The 

individual membership approach was instituted after an earlier self-regulatory press council was 

abandoned because too many publications rejected it. 

  

Journalistic critics of the government acknowledge a major step forward came with promulgation 

of a “must-carry” law making it mandatory for all cable TV services to offer all competing 

outlets for the 60 days before elections. This went into effect Aug. 5, in advance of the vote of 

Oct. 1. Georgian observers say it was a positive government concession to international 

insistence but needs to be extended beyond election periods. Opposition TVs and cable operators 

complain that previously all kinds of strong and effective commercial and political pressures 

were applied to dissuade service providers from carrying channels unlinked to the government. 

  

The three main TV channels, favorable to the government and cornering most of the viewership, 

are:  

1)    Georgian Public Television. The consensus is that, while its news is clearly pro-government, 

it takes some care not to appear excessively partisan. Its signal reaches 82% of the population, 

according to a Transparency International Georgia study. 

2)    Imedi, owned 45% by Georgy Arveladze, a former chief of President Saakashvili’s staff and 

former Economic Development Minister, through companies in the British Virgin Islands and 



Panama, until offshore ownership was banned last year. Imedi reaches 96% of households, says 

TI Georgia. It is considered the most partisan of the top three and is notorious for a false 

broadcast in March 2010 featuring a Russian tank invasion of Tbilisi and a report of 

Saakashvili’s assassination. Arveladze defended the program as a “joke” (along the lines of 

Orson Welles famous 1930s radio account of an alien invasion from Mars) meant to warn 

viewers of the ongoing Russian threat.  

3)    Rustavi 2, considered the most popular channel, also has a 96% footprint. It was formally 

owned by companies registered in the British Virgin Islands and the Marshall Islands until the 

law required Levan Karamanishvili. whose family is close to President Saakashvili, to reveal his 

90% ownership late last year. He is a world class champion poker player.  

  

Tatiana Vaksberg monitored and compared the main evening news programs of those three 

principal channels for Friday, Aug. 3. She found that they run near identical news reports, 

dominated by the talking heads of government leadership and that the journalists covering the 

news have apparently abdicated their professional news selection and presentation roles to 

Georgia’s political chiefs. (See her detailed findings, Annex 2.)  

  

The TV advertising sales market is monopolized by General Media, a company that services the 

two leading pro-government private channels, Imedi and Rustavi. They agreed to limit their 

competition for ads by patronizing the same firm. It is led by a businessman close to the 

government, David Kezerashvili, a former Defense Minister (2006-2008) under President 

Saakishvili. 

  

TV accounts for 78% of all advertising in Georgia and this is soaked up by General Media’s two 

principal clients. Public Broadcasting carries no commercial advertising. 

  

Rustavi 2’s Kikalishvili says that to prosper, a TV company must be close to the government. 

Those who are not are “loyal to the opposition,” he says. “I can’t say that any television 

company could be independent; there is no market to support that.” It may be a “fault” to be 

loyal to the government, but there is :no choice,: he says. “We are living in a bad period.” He 

says his channel does carry critical statements by opposition leaders but that the journalists “try 

not to be critical.” 

  

“We lost our objectivity in the Rose Revolution [that brought Saakashvili to power in 2003]. We 

were on the side of the revolution,” he says. 

  

Speaking of outlets that feed documentaries to the channels identified with the opposition, like 

Studio Monitor, he says he is glad they exist but that they have surrendered to the fashion to 

oppose the government and need to be more professional. 

  

He says the least partisan major outlet is public TV but that it does not attract the best talents 

because it pays two to three times less than the main private outlets. 

  

There is another pro-government private channel, Real TV, seen as the most partisan of all. It has 

a relatively small audience. 

  



Public Broadcasting has a Russian-language channel, PIK-TV (Perviy Kavkazskiy), that reaches 

the Russian Federation’s northern Caucasus republics, Georgia’s breakaway provinces of 

Abkhazia and South Ossetia, and the neighboring Trans-Caucasian countries of Armenia and 

Azerbaijan. Also beamed into central Russia by satellite and YouTube, it reputedly encourages 

opposition to the Putin government. The Georgian Orthodox Church has a channel, 

Ertsulovneba. 

  

The main opposition channels are: 

1)    Maestro, available only via cable or satellite. Thanks to US and European diplomatic 

pressures it was finally authorized to broadcast as a news channel in late 2009, after two years of 

bureaucratic resistance. The principal funder is Maka Asatiani, wife of Kote Gogelia, a Swiss-

based Georgian businessman with interests concentrated in Russia. He has been active in the 

Georgian opposition. Maestro Director Ilia Kikabidze says Ms. Asatiani contributes several 

hundred thousand dollars monthly for operating expenses. She owns 25% of Maestro. 

2)    TV9, created in April 2012. Its 80% owner is Ekaterine Khvedlidze, the wife of opposition 

leader Ivanishvili. Its staffers say their ambition is to become a 24-hour news channel modeled 

on CNN. They complain about the poor quality of their equipment because, they allege, when 

they imported items from abroad they were damaged in customs. 

3)    Kavkasia, with a terrestrial broadcasting authorization for the capital region, reportedly now 

watched by 19% of its potential audience, according to a study by the National Democratic 

Institute. Nearly 40% of Kavkasia’s recent advertising revenue was from the Georgian Dream 

coalition, according to Transparency International. 

  

Aside from the cable operator Global TV, 67%-owned by opposition leader Ivanishvili’s brother 

Alexander and whose operations have met numerous official obstacles, most of Georgia’s 70 

(mostly local) cable TV service providers had refused to carry Maestro or TV9 until the “must-

carry” rules went into force.  

  

Zurab Bazlidze, the marketing chief of Global TV says that in his nearly 20 years in the media 

business he has never seen so much political pressure. Major problems started after the 2008 war 

with Russia over South Ossetia, he says, when there was heavy pressure to drop foreign TV 

services such as BBC, CNN, Deutsche Welle and Euronews. Russian outlets were switched off 

then. 

  

On Oct. 15 last year, he says, subscribers called to say the Global TV signal had been switched 

off. In the second largest city of Kutaisi, its broadcast facility was surrounded by Interior 

Ministry security men, the power was cut off, and the staff was blocked from going to work. 

Bazlidze says several local distribution facility managers called to cut their contracts and asked 

Global TV not to appeal to the courts because they felt threatened. 

  

Opposition TVs depend to a large extent for original investigative documentary reporting on 

Studio Monitor, a small, dedicated independent production team that provides its programs for 

free. It is supported by foreign NGO and foundation grants. Studio Monitor provides a 

fortnightly program to Maestro. Originally, Monitor programs could be seen only as 

documentaries in movie houses. Monitor concentrates on exposing corruption, typically with 



three or four subjects of 15-20 minutes. In a recent competition, the top five of 35 entries were 

from Studio Monitor.  

  

A paradoxical measure of their success may be that, the week before we met with them, they 

were burglarized under very suspicious circumstances. They had just moved their operations to a 

new flat in Tbilisi, and were hit within a week. The burglars apparently knew exactly what 

technical equipment to steal to hamper operations but left behind other items that should have 

been tempting to an ordinary burglar looking for things to sell. 

  

Amongst recent subjects, Monitor has done pieces on Tbilisi city hall corruption, notably in a 

major reconstruction project to refurbish all the buildings on a historic city street. Another 

Monitor investigation exposed a parking racket in Tbilisi and resulted in arrests of the parking 

attendants. Monitor’s strength is willingness to devote weeks, occasionally months to probing a 

subject. A freelancer who produces a program for Monitor is paid $800. Monitor also encourages 

investigative reports by local regional outlets, recently sponsoring 24 provincial subjects, with 

funding by the Georgian branch of the US-funded IREX (International Research & Exchanges 

Board). 

  

One of the Monitor team of 15 young journalists, Nana Naskidashvili, says reporters net $560 

monthly. She said she turned down a government public relations job at more than double the 

salary to continue to devote herself to journalism and that she makes ends meet by sharing an 

apartment with her brother. 

  

Another similar documentary team, called Reporter, went out of action in 2009 when its chief, 

Vakhtang Komakhidze, felt so threatened that he sought and got political asylum in Switzerland. 

He attributed the threats to his reporting from South Ossetia. Officials reportedly alleged that he 

must be a foreign agent if he could work in South Ossetia. 

  

There are also several local stations, including Trialeti in Gori. TV9 owns a 10% stake in it. As a 

condition of the TV9 investment of $1 million, Trialeti carries TV9’s main news program. A 

Transparency International study quoted a TV9 leader indicating that the opposition channel 

seeks similar deals with other regional stations. 

  

Maestro Director Ilia Kikabidze told us that the authorities have tried to isolate regional stations 

and that a major reason is to prevent local outlets from passing news items about government 

provincial activities to national media. 

  

The Director of the Gori station Trialeti, Badri Nanetashvili, alleges that local police have orders 

to follow him and his brother Jondo, who heads the station’s larger holding company and that 

government representatives tell local businessmen not to advertise with Trialeti. The Director 

alleges that two policemen arrested his brother at a stoplight in front of the local government 

administration in October 2010 and knocked his head on the car, causing brain damage. Badri 

says a doctor who wrote up his findings after examining Jondo was fired the next day from his 

hospital and that Trialeti’s attempts to get the policemen disciplined have been systematically 

hampered by local and national authorities. Badri said there have been other, recent police 

beatings of Trialeti journalists and that they regularly get telephone threats. 



  

He says Trialeti has been broadcasting since 1990 and can reach some 500,000 persons in a 

radius of 50 miles, including South Ossetia. The company manages to be profitable, he says, 

because it has diversified with movie houses, cafes and a radio station. It has eight local reporters 

and also  broadcasts national news programs of Maestro and TV9, he says. 

  

There are several good regional weekly newspapers, including Batumelebi in the western port 

city of Batumi and Guria News in Guria, says Transparency International’s Georgia Program 

Manager Mathias Huter. He says Batumi police have allegedly used gay photos to try to 

blackmail local journalists. 

  

Huter says the national print press is free but largely irrelevant, with the largest non-

governmental daily normally circulating about 4,000 copies. 

  

Resonanci is the main independent daily newspaper, with Tbilisi-centered circulation of 5,000 to 

10,000, depending on the day’s news, according to its Editor-in-Chief, Lasha Tughushi. Others 

estimate its daily circulation at less than 4,000.  

  

While the Nielsen rating system produces generally respected estimates of TV audiences, there 

are no reliable print circulation figures – another major obstacle for advertising sales. Tughushi 

describes his paper’s stance toward the government as “critical but balanced.” But it is seen by 

the government as an opposition paper. Created in 1990, it is nevertheless a stable feature of the 

Georgian news media scene. Tughushi has been the editor since 1995. He says he has 25 

journalists. 

  

The main independent weekly is Liberali. It gave up in January on producing the printed 

magazine, which had a circulation of 3,000, according to its hard-driving chief, Shorena 

Shaverdashvili. It now supplies 14,000 copies weekly to seven regional outlets as a free eight-

page supplement and is also produced as a magazine on-line, a growing form of news 

distribution in Georgia. Shaverdashvili says moving from the printed magazine to the newspaper 

supplement format cut printing costs about 80%. The Liberali group, with 50 staff journalists (10 

for the weekly) also includes a radio station and a monthly lifestyle magazine, Hot Chocolate 

(circ. 3-5,000), that aims to be a cross between Vanity Fair and The New Yorker, minus their 

political coverage. By steering largely clear of politics, it manages to sell advertising. But, its 

chief said, the group still depends on grants, mainly from IREX and the Soros foundation. 

  

Media advocate Nino Daniela recalled that Liberali attracted only one advertiser when it offered 

space for free, while the first edition of its pro-government rival, Tabula, ran 16 ad pages in its 

first edition in March 2010. 

  

Tabula editor, 37-year-old Tamara Chergoleishvili, is a lawyer who has done long stints at the 

US Justice Department and the Council of Europe in Strasbourg. She says her handsome 

magazine has 20,000 circulation – 4,000 through kiosk sales and 16,000 distributed free through 

cable TV providers. She says she has no hesitation saying her free market-oriented magazine is 

also pro-government. 

  



It is produced from a floor of a gray Soviet-style apartment block without signs indicating its 

presence. Critics question how its owners can afford to sell it for just 1 lari – about 60 US cents. 

The editor says the magazine’s income now covers three-quarters of costs and that her business 

plan, now in its third year, calls for profitability after five years. She says she and her personal 

foundation own 20%, and that 50% is owned by an investor called United Capital Group. She 

has a staff of 65, including 25 writers. 

  

Chergoleishvili says her model is The Economist. Tabula’s monthly English-language edition 

(free circ. of 2,000) runs pages-long interviews hard to imagine in The Economist.  

  

Editor Tevdorashvili of Kviris Palitra claims a circulation of 60-70,000 for his splashy tabloid 

weekly, the country’s largest. It has 25 journalists and is the flagship of a diversified group, 

totaling 150 journalists in 20 publications, a radio station and an Internet TV channel. The 

company has been refused a national TV license, he says. The publications include the weekly 

English-language Georgia Journal, distributed free in hotels and restaurants. Issues we saw 

carried balanced political articles. Starting journalist salaries are about $200 a month and range 

up to about $700, he says. 

  

The editor says that after his outlets carried exclusive pictures in late May, without comment, of 

the police beating his journalists covering a demonstration, all six of his group’s affiliated non-

media companies were subjected to tax audits. The companies were locked down, blocking 

access to printing and paper production facilities. This was lifted only after a public 

demonstration attended by the US Ambassador and his staff. And, says Tevdorashvili, the audits 

found no basis for tax increases. 

  

There has been growing solidarity amongst news media outlets not linked to the government. We 

attended an early afternoon demonstration on Aug. 3 of about 50 persons outside the offices of 

the chief public prosecutor to protest the impoundment of the Maestro TV and Global TV 

satellite dishes. Virtually all the leading independent editors took part in a symbolic counter-

sequestration of the prosecutor’s office. It was covered by their own outlets but not by the 

leading pro=government TVs, and there was no report of it on the evening news. 

  

The government’s media control system includes frequent instances reported of police 

aggressiveness, including arrests and reported beatings of journalists, as well as frequent seizures 

of cameras in which police erase images before returning cameras. But there is also a far more 

sophisticated controls including elements referred to above, such as:  

1)    Degradation of the print press postal distribution and street sales,  

2)    Monopoly control of the TV advertising market, 

3)    Pressures on cable TV services to exclude programs that do not have official approval. 

  

All of this takes place in a legal framework that formally meets the standards of established 

democracies. US and European leaders and diplomats routinely chastise the government for the 

way it twists the rules of the game, but the authorities seem to feel that their alliance with the 

West allows them to get away with such rule-bending with nothing more serious than occasional 

light raps of the knuckles. More than once, we heard references to the well-known anecdote 



about US President Franklin D. Roosevelt, who -- when told that Somoza, the dictator of 

Nicaragua of the time, was “an SOB” -- reputedly replied, “Yes, but he’s our SOB.” 

  

There are a few obvious measures, ranging from simple to implement to complex long-term 

actions to correct the situation: 

1)    Allowing street hawking of the print press, 

2)    Reinstituting postal distribution so that newspapers and magazines could sell subscriptions, 

3)    Creation by news media outlets of a genuinely independent and broad journalists association 

of the kind that has been effective in much of post-Communist Europe in defending both labor 

and management interests, 

4)    Legal measures: 

a.     Antitrust action in the advertising sector to restore competition, 

b.     Introduction of sanctions for non-compliance with Freedom of Information requests, 

c.     Passage of a “sunshine” law making open meetings of public bodies the rule rather than the 

exception, 

d.     Making the “must-carry” law permanent rather than merely for the 60 days before elections, 

e.     Human rights training and sensitization of police and magistrates. 

  

It should be noted that Georgia was tied with Ecuador for 104th place in the 2011-12 annual 

Press Freedom Index of Reporters Sans Frontieres – a ranking on a par with the South American 

country that currently gets the heaviest criticism for its government’s press control policies.  

  

In Annex 3 below are the provisions of Georgia’s Constitution related to freedom of expression 

and the basic law on the subject, in Annex 4. Other relevant laws include those on regulation of 

broadcasting and freedom of access to information. Those texts are also generally seen as 

meeting international human rights and libertarian standards.  

  

Press inquiries on this report may be made to Ronald Koven at KovenRonald@aol.com 

  

Ronald Koven has been the European Representative of the World Press Freedom Committee 

since 1981, monitoring press freedom issues at intergovernmental organizations, including 

UNESCO, UN Human Rights Council, Organization for Security and Cooperation in Europe, 

Council of Europe, European Union. After the fall of the Berlin Wall, he conducted an intensive 

program of aid to newly independent press in Eastern Europe. Earlier, he was the political 

correspondent of the International Herald Tribune during the De Gaulle presidency and served 

1969-81 at The Washington Post, successively as Diplomatic Editor, Foreign Editor and Paris 

Correspondent covering Latin Europe and the Maghreb. He was the Paris Correspondent of the 

Boston Globe 1981-91. 

  

Tatiana Vaksberg is an award-winning journalist with extensive experience in broadcast and 

print media. She is now based in Sofia, Bulgaria as a freelance correspondent for Deutsche Welle 

and a columnist for the Bulgarian Helsinki Committee. She has been a US correspondent in 

Washington DC for the Russian service of Radio Free Europe. She has authored books and 

documentaries on transitional governance, international and human rights, including a 

groundbreaking TV investigative documentary on the forcible assimilation of Bulgaria’s Turkish 

minority and a book on the Slobodan Milosevic trial at The Hague. She holds four Bulgarian 



awards for investigative and analytical journalism and is a Public Policy Scholar of the Woodrow 

Wilson International Center for Scholars. 

  

Annex 1: Sources interviewed 

  

Zurab Bazlidze, Director, Development & Marketing, Global TV cable TV operator 

  

Eka Beridze, political talk show host, TV9 

  

Nana Biganishvili, journalist, Studio Monitor TV documentary producer 

  

Lia Chakhunashvili, Deputy Chief, IREX Georgia 

  

Tamara Chergoleishvili, Editor-in-Chief, Tabula weekly newsmagazine 

  

Nino Danelia, Trustee, Georgia Public Broadcaster; member, Coalition for Media Advocacy, 

journalism professor 

  

Nate Geladzem, lawyer, Global TV cable TV operator 

  

Ivlian Haindrava, Director, South Caucasus Studies Program, Republican Institute 

  

Mathias Huter, Sr. Analyst/Program Manager, Transparency International Georgia 

  

Natia Kapanadze, Project Coordinator, Georgian Young Lawyers Assn, 

  

Ilia Kikabidze, Director, Maestro TV 

  

Davit Kikalishvili, political talk show host, Rustavi 2 TV 

  

Tamar Kordzaia, Exec. Director, Georgian Charter of Journalistic Ethics assn. 

  

Badri Nanetashvili, Director, Trialeti regional radio-TV company, Gori 

  

Nana Naskidashvili, journalist, Studio Monitor TV documentary producer 

  

David Paitchadze, political talk show host, TV1, GPB, Georgian Public TV 

  

Nugzar Popkhadze, journalism professor, ex-Soviet Georgia Chief of Ideology 

  

Shorena Shaverdashvili, Head, Liberali news group/Dekom Media House 

  

Matt Shelley, Chief, IREX Georgia 

  

Peka Sivtzivadze, journalist, Asaval Dasavali weekly 

  



George Tevdorashvili, Editor-in-Chief, Kviris Palitra weekly newspaper/media group 

  

Baia Tsanava, Editor-in-Chief, IPN Interpressnews 

  

Lasha Tughushi, Editor-in-Chief, Resonanci daily newspaper 

  

Annex 2: Three channels with one news agenda 

  

By Tatiana Vaksberg 

  

A review I conducted of the main evening news programs of Georgia’s three leading TV 

channels for Aug. 3, showed that they reported almost identically on the same unbalanced 

stories. Most topics were politicized. Normal European TV reporting and ethical standards were 

rarely respected, and filming and editing of most coverage was nearly identical on all three 

outlets. 

  

Occasional but noticeable exceptions were displayed by the Public Broadcaster‘s main news 

program. It showed a clear effort to present a variety of viewpoints and to develop its own public 

interest stories, even if they were not very numerous.. 

  

Unusual lengths 

  

The main news programs of the three leading TV channels ran one hour each and contained an 

average of 17 items. The reports did not display any European or local standards for duration, 

running from as little as last 40 seconds to as long as 7 minutes. The durations did not seem 

necessarily to reflect the relative importance of events being reported. 

  

40 seconds was allotted by Imedi TV to a new UN resolution on the Syrian conflict, placed in 

10th place in the news. The longest video, lasting 7 minutes, was for Imedi coverage of a 

meeting in the town of Gori by the opposition Christian Democratic Party (often depicted as a 

government-manipulated tame opposition party). Despite its impressive length, the report was 

aired in 15th place and was not noted in the program’s headlines. 

  

Between those two extremes in length, most reports during the three main news programs lasted 

about 4 minutes (slightly less on the Public Broadcast) – twice the average length on most 

European TV channels. 

  

Reporters eclipse themselves in favor of politicians 

  

Most journalists of the three main TVs did not to appear much on camera and surrendered their 

places to political talking heads. (See exceptions below). The reporters’ own texts often took up 

a tenth or less of their reports. Only occasionally was some time devoted to interviews with 

experts or eyewitnesses. Generally, the reports were dominated by speeches by government 

leaders to various groups -- farmers, church representatives, tourism workers, unemployed 

persons or ordinary voters. The speeches were often aired with little editing. A politician might 



stay on screen for twice as long as a TV anchor. Among notable examples were these items 

featuring leaders speaking almost unedited: 

  

* Christian Democratic Movement politicians commenting on forthcoming elections (7 minutes 

on Imedi; 3 minutes on Rustavi-2; 6 minutes, 30 seconds on Public TV) 

  

* Georgian Prime Minister meeting farmers; explaining a new government program to distribute 

farm products (4 minutes on Imedi, 3 minutes on Rustavi-2, 2 minutes on Public TV) 

  

* Georgian President visiting a village in western Georgia; promising to make it a tourist 

attraction (5 minutes on Imedi, 4 minutes on Rustavi-2, 3.minutes, 30 seconds on Public TV) 

  

* Georgian President visiting the city of Poti; observing restoration of an ancient church (5 

minutes on Imedi, 3.minutes, 30 seconds on Rustavi-2) 

  

Irrelevant commentators 

  

Besides their overwhelming presence with political news items, the politicians were also featured 

in reports on arts and culture. There were two reports on restoration or archeology, with 

commentaries by politicians rather than relevant specialists: 

  

* Archeological finds of a medieval fortress in Tbilisi downtown (with the Tbilisi Mayor’s 

commenting on both Imedi and Rustavi-2) 

  

* Georgian President visiting the city of Poti; observing restoration of an ancient church (with 

comments by the President and Church representative on both Imedi and Rustavi-2) 

  

In contrast, Public TV news presented experts’ comments on the excavation and significantly 

reduced the length of the church restoration report. 

  

Strikingly similar camera work, editing and presentation 

  

While they were heavily politicized or unbalanced in their current political or cultural news, the 

main Georgian TV stations did show themselves capable of best practices, in reports on 

unexpected news items of public importance. 

  

On Aug. 3, a young politician and ex-journalist was found dead at his home. Some media cited 

suspicious circumstances in the death. Imedi aired a 4-minute report with three testimonials by 

neighbors and a fitness instructor, as well as background information on the deceased man. But 

just a while later, a similar report was aired by Rustavi-2, using the same testimonials by the 

same persons and similar camera work. 

  

A close look at the three programs shows that this approach does not seem coincidental. The 

three different TVs carried similar camera work and editing in at least 3 more reports: 

  



* Georgian Prime Minister meeting farmers; promising government help to distribute farm 

products 

  

* Georgian President visiting a village in western Georgia; promising to make it a tourist 

attraction 

  

* Georgian President visiting the city of Poti; observing restoration of an ancient church 

  

Notable exceptions were two items that led the Public TV’s news. Those two reports did not 

appear on the other channels. The subjects concerned a woman deprived of parental rights and 

the Olympic Games. Aside from their unusual lengths of 5 and 4 minutes respectively, both were 

done professionally. 

  

However the frequent similarities from one channel to another, according to Matias Huter of the 

Georgian branch of Transparency International, go right down to near-identical wording. 

   

Political ads looking like news reports 

  

Georgian legislation allows airing of commercials during the news if a news program runs for at 

least 30 minutes. The Public Broadcaster is prohibited from screening ads in prime time (i.e., 

during the main news program). The broadcast law states that “advertisement ... shall be clearly 

identified and distinguished from programs.” 

  

What we monitored on the private TV stations Aug. 3 represented an average of a 6-minute 

block inserted in the news, with commercials, social and political ads mixed together. Each of 

the blocks contained 3 different political ads for the ruling party. There were no ads for other 

political parties. 

  

All 3 items were presented in news reporting style. Together with the dominant presence of 

ruling party leaders in the news program as such, the perception of onesidedness was thus 

reinforced by the ads. 

  

Self-censorship or lack of professionalism? 

  

Why do Georgian TV journalists find it acceptable for politicians to highlight the news, rather 

than reporters or experts (with strangely similar images)? Why do journalists seem to abdicate 

their roles of informing the public and of selecting what is important and of ranking it in their 

presentations? 

  

Simply recording political talking heads instead of producing original, reliable news reports 

might simply reflect lazy journalism, if done freely. But it seems more likely to reflect responses 

to pressure or self-censorship. Several journalists suggested that it may result from lack of 

professional standards (the view of Davit Paichadze). Nino Danelia thinks there may be several 

reasons. 

  



We could not reach ironclad conclusions on the motivations. But we can note the risks of the 

practices observed. Granting primacy to politicians over journalists hampers professional 

development, prevents dissemination of the independent information the public needs for 

democratic choices, and enhances the potential for censorship. The present situation increases the 

risk that, in turn, new political leaders would follow the current leadership’s example to 

dominate the TV screens. 

  

Annex 3: Freedom of expression guarantees in the Constitution of Georgia  

(Adopted 24 Aug. 1995, as amended 27 Dec. 2007) 

  

Article 19 1. Everyone has the right to freedom of speech, thought, conscience, religion and 

belief. 

2. The persecution of a person on the account of his/her speech, thought, religion or belief as 

well as the compulsion to express his/her opinion about them shall be impermissible. 

3. The restriction of the freedoms enumerated in the present Article shall be impermissible unless 

their manifestation infringes the rights of others. 

  

Article 23 1. The freedom of intellectual creation shall be guaranteed. The right to intellectual 

property shall be inviolable. 

2. Interference in creative process, censorship in the field of creative activity shall be 

impermissible. 

3. The seizure of creative work and prohibition of its dissemination shall be impermissible, 

unless it infringes the legal rights of others. 

  

Article 24 1. Everyone has the right to receive and impart information freely, to express and 

impart his/her opinion orally, in writing or by or in any other means. 

2. Mass media shall be free. Censorship shall be impermissible. 

3. Neither the State nor particular individuals shall have the right to monopolize mass media or 

means of dissemination of information. 

4. The exercise of the rights enumerated in the first and second paragraphs of the present Article 

may be restricted by law in such conditions that are necessary in a democratic society in the 

interests of ensuring state security, territorial integrity or public safety, for prevention of crime, 

for protection of the rights and dignity of others, for prevention of disclosure of information 

acknowledged to be confidential or for ensuring the independence and impartiality of justice. 

  

Article 41 1. Every citizen of Georgia shall have the right to become acquainted, in accordance 

with a procedure prescribed by law, with the information about him/her stored in state 

institutions as well as official documents existing there, unless they contain state, professional or 

commercial secrets. 

2. The information existing in official papers pertaining to an individual’s health, his/her 

finances or other private matters, shall not be accessible to anyone without the consent of the 

individual in question, except in cases determined by law, when it is necessary for ensuring the 

state security or public safety, for the protection of health, rights and freedoms of others. 

  

Annex 4: Georgian law on Freedom of Speech and Expression 

Chapter I. General Provisions  



Article 1. Definition of terms  

The terms used in this Law shall have the following meaning:  

a) Statement – information publicly disseminated or disclosed by a person to a third party;  

b) Opinion – value judgment, a viewpoint, a comment, as well as expression of ideas by any 

means reflecting the attitude to a person, an event or a subject that does not contain verifiable or 

deniable facts;  

c) Object of expression – a topic or an issue, which is being discussed with respect to which 

opinions are expressed;  

d) Advocacy – a statement the author of which aims at or obviously assumes provoking certain 

actions;  

e) Defamation – a statement containing an essentially substantially false fact(s) causing damage 

to a person or his reputation;  

f) Obscenity – a statement, which does not have a political, cultural, educational or scientific 

value, harshly violating universally recognized ethical norms of society;  

g) Public interest – the interest within society (and not a simple curiosity of individuals) to the 

events related to the exercise of public self-government in a democratic state;  

h) Administrative agency – an agency, institution or a person specified in Article 2, Paragraph 1, 

Sub-paragraph "a" of the General Administrative Code of Georgia, except for the Public Service 

Broadcasting;  

i) Public figure – an official specified in Article 2 of the "Law of Georgia on Conflict of Interests 

and Corruption in public service”; a person whose decision or opinion has a substantial influence 

over  public life; a person attracting public attention in relation to certain issues due to his 

specific actions;  

j) Private person – a natural or legal person that is not a public figure or an administrative 

agency;  

k) State secret – information, which is considered a state secret by the rule prescribed under the 

"Law of Georgia on State Secrets" that is subject to State protection;  

l) Commercial secret – information specified in Article 272 by the General Administrative Code 

of Code; information on an administrative agency is not a commercial secret;  

m) Personal secret – information having personal value that should be protected according to the 

law as well as the information or facts with respect to which a person has a reasonable 

expectation of inviolability of private life. Information on an administrative agency shall not be 

considered a private secret;  

n) Professional secret – secrecy of confession, information confided to a Parliament member, a 

doctor, a journalist, a public defender, a lawyer in the course of their professional activities as 

well as information having professional value, which became known to a person on condition of 

confidentiality in the course of performance of this person's professional duties, the disclosure of 

which information may cause damage to the professional reputation of the person. Information, 

which is not a state secret, or another person's private or commercial secret as well as 

information on an administrative agency shall not be considered a professional secret.  

o) Clear and foreseeable law – a norm worded with due accuracy, which does not have general, 

ambiguous and unclear provisions, enabling a person regulate his activity and anticipate its legal 

consequences;  

o) Narrowly tailored law – a norm establishing a direct requirement, specific criteria and an 

exhaustive list of restrictions, containing guarantees against inexpedient use of this norm;  

p) Legitimate aim – values protected by Article 24, Paragraph 4 and Article 26, Paragraph 3;  



q) Non-discrimination – prohibition of making various decisions in case of identical facts and the 

commitment of equal treatment;  

r) Restriction critically necessary in a democratic society – a restriction deriving from a 

legitimate aim, which is intended for protection of the vital and unalterable values for the 

existence of a democratic society and that can be carried out only when all other reasonable and 

sufficient steps for achieving the legitimate aim are exhausted.  

s) Proportionality of a restriction – a restriction pursuant to a legitimate aim and critical 

necessity, which is the most effective and the least restrictive means for achieving the legitimate 

aim. Application of stricter norms shall take place only when otherwise it is impossible to 

achieve a legitimate aim and meet the requirements of the pressing need;  

t) Absolute privilege – complete and unconditional release of a person from the liability 

envisaged by law;  

u) Qualified privilege – partial or conditional release of a person from the responsibility liability 

envisaged by law. A person may lose the privilege under a reasoned, justified decision of the 

court due to a culpable conduct.  

v) Media – printing or electronic means of mass communication, including the Internet.  

Article 2. Interpretation of the Law  

The interpretation of this Law shall be made in accordance with the Constitution of Georgia, the 

international commitments undertaken by Georgia, including the European Convention on 

Human Rights and Freedoms and case law of the European Court of Human Rights.  

Article 3. Freedom of speech and expression  

1. The State recognizes and protects the freedom of expression as an inherent and supreme 

human value. In the course of discharge of the authority, people and the State are bound by these 

rights and freedoms, as by directly applicable law.  

2. Everyone, except for administrative agencies, enjoys the right to freedom of expression that 

implies the following:  

a) Absolute freedom of opinion;  

b) Freedom of political speech and debates;  

c) Obtaining, receipt, creation, keeping, processing and dissemination of any kind of information 

and ideas;  

d) Prohibition of censorship, editorial independence and pluralism of the media, the right of a 

journalist to keep confidential the source of information and make editorial decisions based on 

his own conscience;  

e) Academic freedom of learning, teaching and research;  

f) Freedom of art, mastery and inventions;  

g) The right to speak any language, use any alphabet;  

h) The right to charity;  

i) The right to whistleblow and protection of the whistleblowers;  

j) freedom from coercion, freedom to express opinions on religion, belief, conscience, ethnical, 

cultural and social belonging, origin, family, property and social position as well as all the facts 

that may become a ground for restriction of his rights and freedoms.  

3. This Law does not disregard other rights, freedoms and guarantees provided for by the 

Constitution of Georgia and other universally recognized rights, freedoms and guarantees related 

to the freedom of expression, which are not reflected herein but naturally derive from the 

universally recognized rights and freedoms.  

Article 4. Freedom of thought and appeal  



1. The freedom of thought shall be protected as an absolute privilege.  

2. Advocacy shall be protected by a qualified privilege. An incitement shall cause liability 

envisaged by law only when a person commits an intentional action that creates direct and 

substantial danger of an illegal consequence.  

Article 5. Freedom of political and court speech  

1. A statement shall not cause liability for defamation if it is made: a) during political debates as 

well as with respect to performance of the official duties by a member of the Parliament or a 

local assembly; b) at a pretrial or court hearing, before a public defender, at a meeting of the 

Parliament or a local assembly, as well as their committees within official authority of a person; 

c) upon the request of an authorized body.  

2. In case of filing a suit on defamation, the court shall verify the facts specified in the first 

paragraph of this Article at the preparatory meeting held with the participation of the parties. In 

case of confirmation of such facts, the court shall make a ruling provided for by Articles 209 and 

273 of the Civil Procedures Code of Georgia that does not cause the consequences specified in 

Article 18 of this Law.  

Article 6. Court guarantees  

1. A person shall be authorized to apply to court with a request to avoid or eradicate 

consequences of violation of the rights guaranteed and protected by this Law as well as a request 

to restore the right violated as a result of interference.  

2. In case of a court dispute related to defamation published by a journalist in the media, the 

defendant shall be the owner of the media.  

3. The subject of a court dispute on defamation cannot be a statement, which is related to an 

indefinite group of persons and/or in which the claimant is not unambiguously identified.  

4. A court dispute on defamation cannot be initiated on the private non-property rights of a 

deceased person, protection of state or administrative bodies.  

5. During a court dispute on defamation an improper defendant is a person who is not the author 

of the statement or the editor or a person who technically ensured dissemination of the statement, 

except for the case when he clearly and directly supports the statement.  

6. During a court dispute on defamation, the court shall take measures for settlement of the 

dispute between the parties. It is authorized to postpone the deliberations of the case and fix a 

period for a settlement, which should not exceed one month.  

Article 7. Standard and Burden of proof  

1. Any restrictions of the rights guaranteed and protected by this law shall be based on 

incontrovertible evidence.  

2. In case of restriction of the rights guaranteed and protected by this law, any doubt, which is 

not proved according to the rule prescribed by law, shall be decided against the restriction of 

these rights.  

3. Any reasonable doubt which is not proved according the rule prescribed by law during dispute 

about assignment of status of private or public person should be interpreted in favor of 

assignment of a status of the public figure.  

4. Any reasonable doubt which is not proved according to the rule prescribed by law during 

dispute about assignment of status of public interest or curiosity, shall be decided in favor of 

assignment of a status of the public interest.  

5. Any reasonable doubt which is not proved according to the rule prescribed by law during 

dispute about assignment of status opinion or fact to a statement should be interpreted in favor of 

assignment of status of opinion.  



6. The burden of proof of restriction of the freedom of expression lies upon the initiator of the 

restriction. Any doubt, which is not proved according to the rule prescribed by law, shall be 

decided against the restriction of the freedom of expression.  

7. The refusal of the respondent on the case of restriction of the freedom of expression to 

disclose a professional secret or the source cannot be the only ground for making a decision 

against the respondent.  

  

Chapter II. Grounds and Rules for Restriction  

Article 8. Grounds for restriction of the freedom of speech and expression  

1. Any restriction of the rights recognized and protected by this Law can be established only if it 

is introduced by a clear and foreseeable, narrowly tailored law, and good protected by the 

restriction exceeds the damage caused by the restriction.  

2. Restrictions recognized and protected by this Law shall be: a) directly intended for fulfillment 

of a legitimate aim; b) Critically necessary in a democratic society; c) Non-discriminatory;  

d) Proportionally restricted.  

Article 9. Content regulation  

1. Content regulation of the freedom of speech and expression can be established by law if it is 

related to: a) Defamation; b) Obscenity; c) Fighting words; d) Incitement to commit an offence; 

e) Threat;  

f) State, commercial, private or professional secret; g) Advertising, TV-shopping or sponsorship;  

h) Freedom of speech and expression of military serviceman, an administrative agency and its 

official, member or employee. i) Freedom of speech and expression of a detained person or a 

person with restricted liberty; j) Freedom of speech by a person without or limited legal 

capacity.  

2. Content-based regulation can be only carried out through viewpoint-neutral, non-

discriminatory regulations.  

Article 10. Content-neutral regulation  

1. In case of a content-neutral regulation, restriction of the object of expression shall be 

inadmissible.  

2. Content-neutral regulation can only provide for a non-discriminatory restriction of the place, 

time and form, which does not affect the content of the information or ideas or the expressive 

effect or leaves a possibility of their expression through different means.  

  

Chapter III. Protection of Confidentiality  

Article 11. Protection of a professional secret and its source  

1. The source of a professional secret shall be protected by an absolute privilege and no one shall 

be entitled to demand the disclosure of this source. In case of a court dispute on restriction of the 

freedom of speech, the respondent shall not be imposed the obligation of disclosure of a 

confidential source of information.  

2. Disclosure of confidential information without consent of its owner or a reasoned court 

decision in cases prescribed by law shall be inadmissible.  

3. The Court shall be authorized to make a ruling on securing evidences only with respect to 

disclosure of the part of information of which the necessity of the disclosure has been proved.  

4. Confidential information received through disclosure can be used only for the purpose for 

which it was disclosed.  

Article 12. Liability for disclosure of a secret  



1. A person shall be liable only for disclosure of a secret, which should be protected by him due 

to his official position or under a civil contract, and a disclosure of which creates direct and 

substantial danger to the values protected by law.  

2. A person shall be relieved of liability if the purpose of disclosure of a secret was protection of 

the lawful interests of the society, and if the good protected exceeds the damage caused.  

3. The freedom of expression shall not be restricted by reason of inviolability of private life and 

protection of a personal secret with respect to an event that should be known to a person for the 

exercise of public self-government in a democratic society.  

4. A person is entitled to demand compensation of property and non-property (moral) damage for 

the violation of the rights provided for in Paragraphs 1 and 2 of this Article.  

  

Chapter IV. Defamation  

Article 13. Defamation against a private person  

A person shall be imposed civil liability for defamation against a private person if the claimant 

proves in court that the statement of the respondent contains essentially false facts directly 

related to the claimant, and this statement caused damage to the latter.  

Article 14. Defamation against a public figure  

A person shall be imposed civil liability for defamation against a public person if the claimant 

proves in court that the statement of the respondent contains essentially wrong facts related 

directly to the claimant, this statement caused damage to the latter, and which was made with 

advance knowledge of falsity, or the respondent acted with reckless disregard that caused 

dissemination of the information containing essentially false fact.  

Article 15. Qualified privilege for defamation  

A person shall have a qualified privilege for a statement containing essentially false fact if: a) He 

has taken reasonable steps to verify the accuracy of the fact, but failed to avoid a mistake and 

took efficient measures for the restoration of the reputation damaged due to defamation; b) The 

purpose of his action was protection of the legitimate interests of the society, and the good 

protected exceed the damage caused; c) He made a statement with the claimant’s consent; d) His 

statement was a corresponding reply to a statement made by the respondent against him; e) His 

statement was a fair and accurate reporting related to an event of public interest.  

Article 16. Limits of liability for defamation  

A person shall not be imposed a liability if he did not and could not know that he disseminated 

defamation.  

Article 17. Compensation of damage caused by defamation  

1. A respondent can be imposed obligation of publication of information on the court decision, 

according to the rule prescribed by the court  

2. It shall inadmissible to compel a person to apologize.  

3. If a person makes a correction or denial within the term established by law, however, 

correction and denial is not sufficient for the proper compensation of the damage caused to the 

claimant, the respondent may be imposed compensation of property or/and non-property (moral) 

damage.  

Article 18. Ill-founded claim of defamation 

In case of filing a clearly ill-founded suit on defamation for the purpose of unlawful restriction of 

freedom of speech and expression, the respondent shall be entitled to claim from the respondent 

pecuniary compensation within the reasonable limits.  

Article 19. Time Limitation for filing a suit  



A suit on defamation shall be filed with the court within 100 days after the person became 

acquainted or could become acquainted with the statement.  

  

Chapter V. Conclusive Provisions  

Article 20. Invalidated act  

From the moment of enactment of this Law, the “Law of Georgia on Press and other Mass Media 

Means" shall be invalidated.  

Article 21. Enactment of the Law  

This Law enters into force from the moment of its promulgation.  

  

The President of Georgia, M. Saakashvili  

Tbilisi, 24 May, 2004  

  

Annex 5: Georgian Charter of Journalistic Ethics (unofficial translation) 

  

Preamble: Freedom of speech and freedom of expression are one of the basic human rights. Any 

right and obligation of a professional journalist arises from the right of a society to be informed 

on events and opinions. 

  

The Charter is based on Article 10 of the European Convention for the Protection of Human 

Rights and Fundamental Freedoms and on the Declaration of Principles on the Conduct of 

Journalists of the International Federation of Journalists. These principles became the 

professional standards of conduct for those journalists who obtain, transmit and disseminate 

information and comment on current events. 

  

We, representatives of the Georgian media accept responsibility to follow the principles below. 

… Professional questions are considered to be the sole competence of our colleagues, and we 

reject any interference in the exercise of this competence by the Government or by other powers. 

  

1. Journalists should respect the right of society to receive fair and exact information. 

  

2. Journalists may not be forced to act against their beliefs or express viewpoints against their 

consciences in their professional work. 

3. Journalists should publish information based on facts, whose source is proven. Journalists 

should not hide important facts, nor falsify documents or information. 

4. Journalists should use only honest and fair methods to get information, photos and documents. 

5. Media must correct wrong or misleading reports that they have published. 

6. Journalists have a moral responsibility not to reveal their confidential sources of information. 

7. Journalists should be aware that encouraging discrimination through media may harm society. 

For that reason, journalists must do their best to avoid discrimination against anyone based on 

race, gender, sexual orientation, language, religion, political or other opinions, and ethnic or 

social origin. 

  

8. Journalists must defend children's rights in their professional work. Journalists should give 

priority to children's interests and should not prepare or publish materials harmful to children. 



Journalists should not make interviews or photos of a child under 16 years old without the 

consent of a parent or a guardian on matters that concern this child or any other child. 

  

9. Editorial materials should be distinctly separated from materials connected to marketing or 

advertising, as well as from materials financed by a sponsor. 

  

10. Journalists should respect private life and should not breach anyone's privacy, unless there is 

a special interest for society. 

  

11. Journalists should consider the following to be major professional faults: 

-      Deliberate distortion of content; 

-      Receiving any form of bribe, gift or profit that may influence their professional work; 

-      Plagiarism. 
 


